ΠΑΤΡΑ: Ομιλίες με θέμα «Αρχαία Θεατρική Μάσκα και Ηχος»

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσίασαν οι ομιλίες του καθηγητή Πανεπιστημίου Πατρών Γιάννη Μουρτζόπουλου και του σκηνογράφου-ενδυματολόγου Θάνου Βόβολη με θέμα «Αρχαία Θεατρική Μάσκα και Ηχος» που πραγματοποιήθηκαν το Σάββατο το βράδυ σε αίθουσα των Παλαιών Σφαγείων στο πλαίσιο του Καλοκαιρινού Φεστιβάλ Καρναβαλιού Sparc.

O Δήμος Πατρέων σε συνεργασία με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Αχαΐας και τη Σχολή Εφαρμοσμένων Τεχνών-το ΤΜΣ «Ακουστικός Σχεδιασμός και Ψηφιακός Ηχος» του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου συμμετείχε με την εκδήλωση αυτή στον εορτασμό των Ευρωπαϊκών Ημερών Πολιτιστικής Κληρονομιάς 2020 με κοινό ευρωπαϊκό θέμα, για το 2020 «Heritage and Education: learning for life/ Πολιτιστική Κληρονομιά και Εκπαίδευση – η διά βίου μάθηση».

Ο καθηγητής Πανεπιστημίου Πατρών Γιάννης Μουρτζόπουλος περιέγραψε αποτελέσματα των μετρήσεων σε πρότυπα δείγματα αρχαίων προσωπείων, κατασκευασμένα ειδικά για τον σκοπό αυτό από τον σκηνογράφο και ενδυματολόγο Θάνο Βόβολη. Οπως τόνισε ο Γιάννης Μουρτζόπουλος: «Οι μετρήσεις είχαν ιδιαίτερα ενδιαφέροντα αποτελέσματα σε σχέση με την ένταση του ήχου που ακούει ο ηθοποιός (τόσο στην αρχαιότητα όσο και σε σημερινές παραστάσεις) φορώντας το προσωπείο αλλά και για τον τρόπο που εκπέμπεται ο ήχος στο αρχαίο θέατρο.

Από την πλευρά του ο σκηνογράφος και ενδυματολόγος Θάνος Βόβολης περιέγραψε την ευρύτερη σημασία που προσφέρουν τα προσωπεία στη θεατρική τέχνη με παραδείγματα από παραστάσεις με χρήση προσωπείων που έγιναν στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό. Η εμπειρία από αυτές τις παραστάσεις ανέδειξε τη σημασία που είχαν τα προσωπεία στην ερμηνεία του αρχαίου δράματος.

Προς το τέλος ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε η παρέμβαση του καθηγητή στο ΑΠΘ, ηθοποιού και σκηνοθέτη Γιάννη Μήτρου από το Διεθνές Εργαστήριο Ερευνας Παραστατικών Τεχνών, που παρακολούθησε τις ομιλίες αμέσως μετά το πολύ ενδιαφέρον βιωματικό σεμινάριο με τίτλο «Η μάσκα και η φωνή ως σωματικά φαινόμενα: η ζωντανή τελετουργία» που παρουσίασε και είχε ως στόχο την εισαγωγή στη θεωρία και τη πρακτική μεθοδολογία της χρήσης της μάσκας ως μέρος του σώματος του δρώντα.